دانستنی‌های کودک و نوجوان | عروسک‌های روستای چنشت
  • کد مطالب: ۱۹۸۳۳۹
  • /
  • ۱۰ دی‌ماه ۱۴۰۲ / ۱۱:۳۳

دانستنی‌های کودک و نوجوان | عروسک‌های روستای چنشت

عروسک‌سازی در سرزمین عزیز ما از سابقه‌ای طولانی برخوردار است. در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران هنر ساخت عروسک رواج دارد.

امین صادق‌پور - عروسک‌سازی در سرزمین عزیز ما از سابقه‌ای طولانی برخوردار است. در بسیاری از شهرها و روستاهای ایران هنر ساخت عروسک رواج دارد.

عروسک‌های هر شهر و روستا در حقیقت شناسنامه‌ی آنجا هستند و ویژگی‌های مردم روستا و آیین‌های آن‌ها را نشان می‌دهند.

امروز قرار است با یکی از عروسک‌های زیبای کشورمان آشنا شویم. به همین دلیل به روستای تاریخی و گردشگری چنشت در شهرستان سربیشه واقع در استان پهناور و زیبای خراسان جنوبی سفر می‌کنیم.

از آنجا که پوشش اهالی روستای تاریخی و گردشگری چنشت با دیگر روستا‌ها فرق می‌کند، این منطقه به سرزمین رنگ‌های ایران مشهور شده‌ است. بنفش، سبز، آبی، قرمز و صورتی از رنگ‌های خاص لباس‌های بانوان و دختران در چنشت است.

لباس‌های خانم‌ها و دختران چنشتی از کلاه پولی، چارقد، دامن، شلوار و پیراهن تشکیل شده است که هریک رنگ متفاوتی دارد. آن‌ها با پوشیدن این لباس‌های رنگارنگ در واقع از سنت‌های گذشتگانشان پیروی می‌کنند و این کارشان نسل‌به‌نسل ادامه یافته است.

ساخت کلاه پولی عروسی از مراسم معنوی و قدیمی این روستا به شمار می‌آید. خوب است بدانید در زمان برگزاری مراسم شاد عروسی در چنشت، خانم‌ها عروس را آرایش نمی‌کنند بلکه با چسباندن پولک و منجوق به صورت عروس او را زیبا می‌کنند.

این رسم امروزه نیز ادامه دارد. در بخش تصویرها می‌توانید صورت عروسک عروس را ببینید که چه زیبا طراحی شده است.

اگر می‌خواهید با تاریخچه‌ی روستای چنشت یا عروسک‌های محلی این روستا بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم به نخستین موزه‌ی عروسک استان خراسان جنوبی واقع در خانه‌ی تاریخی فروتنی شهر بیرجند سری بزنید و آنجا از نزدیک با این عروسک‌ها آشنا شوید.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.